Podstawowe zasady zdrowego odżywiania

Podstawowe zasady zdrowego odżywiania

Zasady zdrowego odżywiania zmieniają się z dekady na dekadę. Jeszcze niedawno najzdrowszym smarowidłem była margaryna, potem okryła się złą sławą, a do łask wróciło masło. Podobnie było z jajkiem – raz bardzo zdrowe, a za chwilę główne źródło problemów z cholesterolem. Czemu wierzyć? Przede wszystkim zdrowemu rozsądkowi. Zdrowego odżywiania nie należy traktować jak mody, a raczej jak styl życia, który poprawi nasze samopoczucie. Warto również weryfikować podejrzane trendy i w razie wszelkich wątpliwość poszukać różnego rodzaju badań. Zobacz jakie są podstawowe i niezmienne zasady zdrowego odżywiania.

Jedz regularnie

Podstawową zasadą zdrowego odżywiania jest regularne spożywanie posiłków. Dlaczego? Organizm potrzebuje rutyny. Zachowując regularność posiłków dbamy o nasz metabolizm. Nieregularne spożywanie posiłków powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej. Dla organizmu brak jedzenia jest stresem. Dlatego przy następnym posiłku zacznie magazynować zapasy, na wypadek długotrwałego głodu. My wiemy, że zapomnieliśmy zjeść i wszystko jest w porządku, nasz żołądek już nie do końca. 

Różne też krążą teorie na temat tego ile powinno się spożywać posiłków dziennie. Część dietetyków powie, że optymalne są trzy posiłki, inni że pięć. To tak naprawdę zależy od naszego trybu życia i zapotrzebowania kalorycznego. Możemy przyjąć, że minimalnie powinniśmy zjeść trzy posiłki dziennie. Jeśli dla ciebie to za mało, to możesz dodać lunch lub podwieczorek. Pamiętaj, że ostatni posiłek powinno się zjeść 2-3 godziny przed snem. Sen pomaga organizmowi w  regeneracji. To czas na odpoczynek, a nie trawienie. 

Wybieraj nieprzetworzoną żywność 

Pod pojęciem zdrowego odżywiania kryje się cała masa różnych zasad. Jednak do najważniejszej z nich możemy zaliczyć wybór produktów. Zdrowa dieta powinna być oparta na świeżych warzywach i owocach, najlepiej tych, które możemy dostać lokalnie. W miarę możliwości unikaj żywności wysoko przetworzonej. Im bardziej przetworzona żywność, tym gorzej dla organizmu.  Zamiast sztucznych batonów wybierz daktyle, a kebaba zamień na pełnowartościowy posiłek, np. kaszę, chude mięso i surówkę. Co znajduje się na zakazanej liście: fast foody, dania gotowe z dużą ilością konserwantów, żywność w proszku i słodycze. Oczywiście nie oznacza to, że już nigdy nie możesz zjeść hot doga, czy pizzy. Możesz, jednak powinien to być wyjątek, a nie zasada. Wysoko przetworzona dieta negatywnie wpływa na mikroflorę organizmu oraz jelita. Odbija się także na stanie żołądka, trzustki i wątroby, co przekłada się na ogólne pogorszenie naszego zdrowia. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.