A ile Ty wiesz o żarówkach do auta?

A ile Ty wiesz o żarówkach do auta?

Mimo wprowadzenia do użytku wielu innych rodzajów lamp nadal najpopularniejszym źródłem światła jest żarówka. Światło pochodzi z żarnika wykonanego z drutu wolframowego, który jest umieszczony w szklanej wypełnionej gazem bańce. Na ogół żarówki wypełnia się argonem lub gazem powstałym ze związków jodu i bromu, mieszanka taka jest używana w żarówkach tzw. halogenowych o oznaczeniu literą dużą H (np. żarówki H4).

Zastosowanie tych gazów, halogenu podwyższa temperaturę żarnika co w wyniku daje bielsze i mocniejsze światło.W ostatnich latach XX wieku na rynku pojawiły się również lampy tzw. wyładowcze o oznaczeniu D1 wypełnione były gazem ksenonem nazywane je więc „ksenonami”. W lampach tych palący się łuk elektryczny pomiędzy dwoma elektrodami był źródłem światła. Zapłon tego łuku następował w wyniku podania wysokiego napięcia około 6 do 12 kV ale do podtrzymywanie pracy, świecenia wystarczyło napięcie 85 V. Lampa ta pobiera zaledwie 35 W mocy a daje w rezultacie 3 razy większy strumień światła niż żarówki typu H4 (światło mijania), o barwie jasnej (podobnej do dziennego)

Ulice naszych miast są bardzo często oświetlone lampami sodowymi, dającymi kolor światła zbliżony do pomarańczowego. W samochodach zainstalowane mamy światła „ksenonowe”, połączenie tych dwóch linii światła ulicznego i samochodowego daje efekt świecenia światłem fioletowym lub niebieskim.

Polskie przepisy wymagają zastosowania w samochodach z lampami ksenonowymi specjalnych przetwornic zasilających. Przepis ten ma na uwadze uchronienie kierowców przed oślepieniem silnym światłem z samochodu jadącego ze strony przeciwnej. Reflektory niejednokrotnie wyposażane są w urządzenia czyszczące szkła typu wycieraczki i spryskiwacz do nich, pozwala to na oświetlenie długiego fragmentu drogi. Niestety zastosowanie tego rozwiązania jest kosztowne i co w związku z tym idzie nie jest stosowane na szeroką skalę.

W światłach pozycyjnych i stop rozpoczęto instalować w zamian za żarówki diody LED, pobierają one niewielką moc a efekt końcowy jest taki sam jak zwykłych żarówek. A nawet jako plus można im przypisać to, że zapalają się o ułamki sekund szybciej co jest istotne przy działaniu światła stop. Ich trwałość jest również znacznie dłuższa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.